Bekkenbodem oefeningen

Er zijn diverse oefeningen die je kan doen ter bevordering van je seksleven. De bekendste oefeningen zijn de kegel oefeningen. Op deze pagina vind je meer informatie over het trainen van je bekkenbodem spieren door middel van kegel oefeningen of door hulpmiddelen te gebruiken.

Kegel oefeningen

Kegel oefeningen zijn een verzamelnaam geworden voor het trainen van de bekkenbodem spieren ter voorkoming van incontinentie, het voorbereiden van je lichaam op een aankomende geboorte, het herstel na een geboorte of om het seksueel genot van de vrouw te verhogen. De oefeningen zijn oorspronkelijk bedoeld om incontinentie tegen te gaan, maar zijn met name populair geworden doordat vrouwen hierdoor makkelijker en intenser een orgasme kunnen beleven.

Er zijn diverse producten te verkrijgen die gebruikt kunnen worden om de bekkenbodem spieren te trainen. Het is ook mogelijk om een aantal oefeningen te doen die geen hulpmiddelen vereisen. De gewone kegel oefeningen kunnen overal en op elk moment worden uitgevoerd.

Als je niet goed weet om welke spieren het precies gaat, dan kun je dit heel makkelijk ontdekken door bijvoorbeeld tijdens het plassen te proberen je plas een paar seconden op te houden. De spieren die je hiervoor gebruikt zijn de spieren die je moet trainen. Een andere manier is om met een vinger bij je vagina naar binnen te gaan en te voelen wanneer de spieren zich om je vinger aanspannen.

Twee oefeningen

  1. Trek je spieren aan waarmee je normaalgesproken je plas ophoudt. Houd dit vol gedurende 10 seconden. Ontspan de spieren van de bekkenbodem vervolgens gedurende 10 seconden om ze daarna weer 10 seconden te spannen. Herhaal dit in totaal 10 – 20 keer, elke dag.
  2. Dit is een snelle variant op de eerste. Span en ontspan je bekkenbodem spieren snel achter elkaar en probeer dit zo vaak mogelijk te doen binnen één minuut.

Het ontspannen van de bekkenbodemspieren is misschien wel net zo belangrijk als het spannen van de spieren. Voel daarom altijd vooraf en afsluitend of je je bekkenbodem ook kunt ontspannen. Er zijn ook vrouwen die de bekkenbodem niet goed kunnen ontspannen en dit wordt ervaren alsof er te weinig kracht zit in de bekkenbodem, door te gaan trainen kunnen de klachten dan toenemen in plaats van dat ze afnemen. Als je twijfelt of je wel de juiste spieren traint of je krijgt last van (meer) urineverlies door het trainen, raadpleeg dan altijd een geregistreerde bekkenbodemfysiotherapeut.

Hulpmiddelen

Hieronder vindt je een aantal hulpmiddelen die kunnen worden gebruikt om je bekkenbodem spieren te trainen en te versterken. De verzameling producten op deze pagina is samengesteld in samenwerking met erkende bekkenbodem fysiotherapeuten.

 

BEKIJK HIER ONS AANBOD BEKKENBODEM HULPMIDDELEN!

 

© 2012 - 2017 Intimitijd | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Deze website maakt gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie